דבר המנהל | יואל רז

שעת בן ערביים, התלמידים הולכים עייפים, מסיימים יום שלישי של מסע ארוך מחוף לחוף, יודעים שבעוד כמה מאות מטרים הם מסיימים את המסע ועומדים ביעד האתגרי שהציבו בפניהם.

שבוע לפני כן הם בחרו להצטרף לקבוצה שתצעד ממישור החוף במערב ועד לכינרת במזרח. יכלו לבחור במסלולים קצרים ונוחים יותר אך לא עשו כן.

במהלך השנה צפיתי בהם מספר פעמים בפעילות הימית.

נכנסים למים בחורף, כאשר רוב התלמידים במדינה רוצים רק להשאר מתחת לשמיכה, מנסים פעם אחר פעם לעמוד במשימה האישית או הקבוצתית במים, ונבנים בעיקר נפשית מתוך המפגש המכונן עם הים.

אין לי ספק כי הכמות הגדולה של התלמידים שבחרו במסלול האתגרי במסע מחוף לחוף בנו עצמם בפעילות הימית, שמגדלת אותם מבחינה נפשית, שמעמידה אותם בפני אתגרים, מלמדת אותם להושיט יד לעזרה ולהוציא מעצמם דברים שלא חלמו שקיימים.

לראות את הבעת הפנים הנסוכה על פניהם בסיום המסע, ולשמוע אותם מדברים על תחושת המסוגלות שנבנתה בהם גם לתחומים אחרים, הביא סיפוק לכל המאמץ שקדם למסע זה.

למעשה זוהי תמצית העשייה החינוכית בתיכון אחי"ה.

עשייה המשלבת ערכי תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל, כאחד.

אנו באחי"ה בחרנו להתמקד בשלושה.

אמונה

אמונה כוללת: אמונה בה' ודרך התורה. אמונה בתלמיד ומתן מקום לכל אחד - יחס אישי ומשפחתי כייחודיות מהותית.

נתינה

מהווה את הבסיס לכל קבלה, העומדת כערך תורני חשוב ביותר.

נתינה תוביל בפועל לתחושת קהילתיות בעזרת החיבור שהיא יוצרת בן הנותן למקבל.

בחירה ואחריות

בחירה המובילה לאחריותואחריות המבנה בתוכה יכולת בחירה – כי אין אחריות ללא סמכות.

בכדי לאפשר לתלמיד בחירה אמיתית יש להעמיק את שימת התלמיד במרכז מתוך הכבוד הנדרש לתת לו.

עידוד לבחירה במאמץ ובאתגר – מתוך ההכרה בכוח המצמיח של ההישג אחר ההתגברות, ותחושת הנצחון בשבירת תקרת הזכוכית.

הבחירה חייבת להיות מהותית אף ובעיקר בעשייה הלימודית על ידי הטלת אחריות על התלמיד ללמידתו.

 

כל אלו באים לידי ביטוי בפעילות הימית השוטפת לאורך השנים באחיה, בפעילות החברתית הכוללת ובעשייה הלימודית הענפה.

 

מתוך תפילה שיזכנו ה'

לגדל בנים ובני בנים חכמים ונבונים

נאמנים לתורתם עמם וארצם

 

אוהבכם

יואל רז